Råmælksost

Arla har for nyligt lanceret deres første råmælksost: ost lavet på mælk, der ikke inden er pasteuriseret (opvarmet til 74 °C for at slå eventuelle bakterier ihjel). Den upasteuriserede mælk giver en mere nuanceret smag, hvor man for eksempel kan smage hvilket foder, køerne har ædt. Osteproduktion af upasteuriseret mælk blev opgivet i Danmark inden Anden Verdenskrig og blev definitivt forbudt i 1967, fordi den bakteriologiske risiko var for stor. Den nye råmælksost Lykkebjerg laves udelukkende af mælk fra den vestjyske gård Lykkebjerg, hvor mælkekvaliteten er særligt høj – derfor har Arla fået lov til at lave ost af upasteuriseret mælk.

Det forholder sig således, at det er min roomie Okjes forældre, der driver gården Lykkebjerg. Og da hun kom hjem til højskolen efter en weekend i det vestjyske, havde hun et stykke ost med, så vi alle kunne smage den.

Det er sjovt at se, hvordan bevidstheden omkring det lokale dyrkes så meget og inden for flere og flere emner. Øverst på ostens mærkat kan man læse koordinaterne for Okjes forældres gård – man skal virkelig kunne spore sin råvare. Der bruges også begreber fra vinens verden for sprogligt at øge ostens værdi. Arla skriver for eksempel, at Lykkebjerg er en såkaldt singlefarm ost, hvilket vil sige, at osten er fremstillet af mælk fra én besætning. Det minder om single malt whisky, der er fremstillet på ét destilleri og af én slags maltkorn. Claus Meyer bruger også begrebet terroir, man ellers bruger om vin, om ost: “Terroir er et begreb, man normalt forbinder med vinproduktion, men det er i virkeligheden alt for snævert. Terroir betyder blot, at man kan smage, hvor produkterne kommer fra. Så når vi taler om terroir i en dansk kontekst, så handler det om, at produkterne skal smage af den danske natur og dermed være formelt enestående i verden.”

Det er dejligt, at man har fået øjnene op for de gode, danske råvarer, men det er også lidt sjovt, at der lægges så megen vægt på det lokale og det nære. Man fornemmer, at der brandingmæssigt skal fortælles en historie (storytelling) om glade køer, der står på en virkelig mark, man kan tage ud i den vestjyske natur og finde. Og om den korte og naturlige vej fra jord til bord. Det er ikke fordi, det ikke nødvendigvis forholder sig således, men det er interessant at iagttage måden, (mad)varen præsenteres på.

Indtil videre sælges osten kun til landets gourmetrestauranter, men i midten af april åbner Arla en butik i Torvehallerne i København, hvor man vil kunne købe osten.

Osten blev lanceret d. 28. februar, og Adam Price købte den første ost produceret. Er det ikke sejt?

bloglovin

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s