Skrald IV

Skralde-lykkekager.

Vi har med højskolen været på gastronomisk rejse til Italien, og det var en rigtigt god tur –  fuld af solskin, cykelture, virksomhedsbesøg og masser af lækker mad og vin. Jeg har skrevet om vores første dag her, og der er mere læsestof og billeder fra turen på Madakademiets hjemmeside.

Jeg vil skynde mig at afslutte skraldetemaet med middagen den sidste dag, der var den ultimative restedag. Det var rigtigt sjovt at prøve at få brugt så meget som muligt af vores tiloversblevne varer uden at supplere med indkøb.

Vi lavede mere suppe, bagte pirogger med fyld af salaten fra Skrald III, linser og karry, kørte resten af jordbærgrøden på ismaskinen og ristede rugbrød med sukker til søde, sprøde croutoner. Vi bagte en lækker banankage og lavede lykkekager med små, opmuntrende skralde-bon-mots som “Man skal ikke kaste med skrald, hvis man selv bor i en container” og “Den der ikke sover er altid vågen – og klar til at skralde”. Selvom den sidste middag ikke er den smukkeste, vi har lavet i vores skralde-uge, er den rigtigt god som inspirationskilde til skralde- eller restemad. Man kan som regel altid lave en lækker suppe af de grøntsager, man har liggende, man kan bage pirogger med alverdens forskelligt fyld (og de var gode, skal jeg hilse at sige!) , man kan lave is af frugt, og da man tit finder rigtigt mange bananer, når man skralder, kan man bage de lækreste banankager og -brød.

Det har været en rigtigt sjov udfordring at skralde og lave mad af det, vi fandt. Det er utroligt at se, hvor meget spiseligt mad, der bliver smidt ud, og meget af det mad, vi har skraldet, er varer, hvor det kun er emballagen, der er skadet på den ene eller anden måde. For eksempel har vi skraldet ni liter vin fra tre ”bag in boxes,” hvor pappet var gået i stykker. Vi har også skraldet frugt og grønt, hvor der for eksempel har været én af frugterne i posen, der var dårlige – resten kunne sagtens bruges. Når jeg er færdig med højskolen og skal til at vende tilbage til mit liv som studerende, er skraldning helt sikkert noget, jeg vil supplere mine indkøb med.

bloglovin

Skriv et svar

