Lakridskage

Forleden lavede jeg en stor portion lakridskage af den slags, vi lavede på skolen, da Markus Grigo var gæstelærer. Lakridskagen toppes først med hindbærmousse og derefter hindbærgelé, og jeg synes, den ser fantastisk ud og smager rigtigt dejligt. Man kan sagtens spise kagen uden hindbærtilføjelsen, så minder den om en rigtigt svampet lakrids-brownie (selvom der ikke er chokolade i), men med hindbærene bliver den lige det mere blæret og smuk at se på. Jeg tror, jeg kom til at smøre gelé på kagen, inden moussen var stivnet ordentligt i midten, så moussen og geléen blandede sig på en underlig måde. Da jeg skar kagen ud, syntes jeg nu egentlig, det blev helt pænt alligevel.

Som kagen burde se ud.

Som kagen så ud nogle steder – men som måske egentlig også er pænt.

Man kan toppe kagen med andre former for mousse, og man kan vælge at udelade gelélaget. Her er et par fotos af lakridskagen, da vi lavede den sammen med Grigo. Den er toppet med henholdsvis hindbærmousse og pistacie, passionsfrugtmousse med chokoladepynt og mangomousse med dulce de leche og pistacie.

Lakridskage med hindbærpynt – 75 stykker à 4×3 centimeter (se øverste foto) (meget stor portion. 1/3 af opskriften passer til en springform 24 centimeter eller et ildfast fad 20×25 centimeter – se mere her)

Lakridsbund

  • 450 g smør
  • 900 g brun farin
  • 6 æg
  • 80 g lakridspulver (kan for eksempel købes hos Specialkøbmanden)
  • 540 g mel
  • 20 g bagepulver

Kog smør op i en stor gryde, der kan rumme alle ingredienserne. Tag gryden af varmen, tilsæt farin, og rør grundigt. Pisk æggene ned i smørmassen. Sigt lakridspulver, mel og bagepulver ned i massen, og rør det glat. Fyld massen i et ildfast fad beklædt med bagepapir, og bag kagen i en forvarmet ovn ved 175 °C i cirka 25 minutter. Køl kagen af.

Hindbærmousse

  • 500 g frosne hindbær
  • 220 g sukker
  • saften af 1 citron
  • saften af 1 appelsin
  • 6 blad husblas
  • 30 g flormelis
  • 60 g pasteuriserede æggehvider

Kog hindbær, sukker, citron- og appelsinsaft op i en gryde. Udblød husblas i koldt vand et par minutter, til det er blødt. Pres vandet fra, og smelt husblassen i hindbærrene. Blend det hele, og sigt massen igennem en si. Når puréen er cirka 40-45 °C, piskes æggehviderne stive sammen med flormelis og vendes i. Fordel moussen på den kolde kage, og afkøl i køleskabet, til moussen har sat sig.

Hindbærgelé

  • 6 blad husblas
  • 250 g sukker
  • 1,25 dl vand
  • 250 g hindbær, optøede

Udblød husblas i koldt vand i et par minutter. Kom sukker og vand i en gryde, og kog det kort op. Tilsæt hindbærrene, så de lige koger med, så eventuel norovirus bliver dræbt, men uden at bærrene koger ud eller går i stykker, så geléen bliver uklar. Knug vandet af husblassen, og smelt det med i gryden. Sving gryden rundt, eller rør meget forsigtigt. Tag gryden af varmen, og sigt forsigtigt geléen igennem et kaffefilter eller et rent, vådt viskestykke. Kompotten må ikke presses, så bliver geléen uklar. Afkøl geléen, til den er næsten kold, og fordel den på moussen. Sæt kagen på køl, til geléen er stivnet, og kagen kan skæres ud i stykker.

For at skære pæne stykker, hvor moussen ikke bliver smurt ud over kagens sider, kan man arbejde med en stor, skarp kniv, som man dypper i en kande med varmt vand. Så tørrer man kniven af i et rent viskestykke, og så skærer man. Gentag hver gang, der skæres på ny.

bloglovin

4 thoughts on “Lakridskage

  1. Hej Astrid!
    Jeg tror også snart, jeg skal bage lakridskage igen. Det er som nævnt en meget stor portion, der passer til en gastrobakke til industriovne og giver cirka 75 stykker kage à 4×3 centimeter. Jeg vil tro, at halvdelen eller en tredjedel af portionen passer til et almindeligt ildfast fad. Jeg beklager, at jeg ikke kan være mere præcis, men jeg har kun bagt den i meget store portioner på højskolen. God bagning, og meld gerne tilbage, hvordan det går!
    Vh Nina.

  2. Hej Nina! Jeg har lige fundet din blog og ville høre om du kan hjælpe mig lidt med denne kage. Jeg går på en konditor uddannelse og vil gerne afprøve kagen med passionsfrugtmousse istedet. Kunne du give mig opskriften på den? Eller evt. fortælle om jeg kunne skifte hindbærne ud med passionsfrugt. På forhånd tak!🙂

  3. Hej May!
    Jeg har kigget i mine opskrifter fra kagedagene med Markus Grigo, og jeg har desværre ikke en opskrift på passionsfrugtmoussen. Måske man godt bare kan bytte hindbær ud med passionsfrugt, men prøv at kigge dig lidt omkring på nettet og se, om der er noget hjælp at hente der. Beklager! Jeg vil gerne høre, hvordan eksperimentet går🙂
    Venlig hilsen Nina.

Skriv et svar

