Rå chokolade-ganache-tærte

P1040494I weekenden fejrede jeg 25-års fødselsdag og lavede denne chokoladekage. Det er en fantastik svampet, mousselignende ganachetærte med en hemmelig ingrediens: avocado. Det lyder mærkeligt, men det fungerer! Opskriften er fra udsendelsen River Cottage – Veg every Day, hvor Hugh Fearnley-Whittingstall er vegetar for en sommer. Udsendelsen kan ses på youtube, og chokoladekagen kan ses her fra 13:06.

Det er en “rå” opskrift, hvor man bruger nogle lidt specielle ingredienser, der skulle være specielt sunde, fordi næringsstofferne ikke er blevet ødelagt af opvarmning. Det har jeg ikke holdt mig til i denne opskrift, og jeg har for eksempel brugt helt almindelig kakaopulver. I opskriften bruges kokosolie, og jeg havde købt en dyr, økologisk én fra Urtekram. Jeg synes desværre, den gav en lidt mærkelig, harsk smag, så en anden gang kunne jeg forestille mig at bruge en billigere metode og bruge den faste kokosmasse fra kokosmælk på dåse, som når man laver kokosflødeskum. Det har jeg skrevet om her, og man kan finde en guide til kokosflødeskum her.

Ud over det er det altså en ret fantastisk chokoladekage!

Rå chokolade-ganache-tærte – 12 pers.

  • 300 g mandler
  • 200 g dadler
  • 1 tsk salt
  • 4 modne avocadoer
  • 150 g kokosolie
  • 200 g kakaopulver
  • 300 g agavesirup
  • ½ tsk salt

Blend mandlerne til fint mel i en foodprocessor. Tilsæt dadler og salt, og kør til en sammenhængende masse. Pres dejen ud i en springform foret med film, og gå videre med fyldet.

Blend avocado, kokosolie, kakao, agavesirup og salt i en foodprocessor til en ensartet masse. Hæld moussen over bunden, film kagen, og sæt den på køl. Efter en times tid kan kagen skæres ud og nydes. Den kan også fint laves dagen i forvejen.

Pynt for eksempel med kakaopulver, flormelis, bær eller blomster.

P1040481

Follow on Bloglovin

Instagram

2 thoughts on “Rå chokolade-ganache-tærte

Skriv et svar

